Titulní obrázek


Zavedením šrotovného problémy nevyřešíte, vzkazuje agentura Fitch

Podle mezinárodní ratingové agentury Fitch Ratings se nízký prodej projeví nejvíce na tržbě evropských automobilek Peugeot, Citroën, Fiat a Renault.

Agentura Fitch kritizuje návrh na opětovné zavedení šrotovného. Upozorňuje na to, že toto řešení může v krátké době přimět spotřebitele k nákupu nového vozidla, zároveň ale může dlouhodobě způsobit narušení trhu.

V dlouhodobém horizontu může tento krok vést k narušení tržních trendů a může mít dalekosáhlý vliv na modelovou nabídku automobilek a na jejich budoucí prodeje. Dle agentury šrotovné nepomáhá k větším prodejům, pouze je posouvá. Jakmile jsou tyto pobídky ukončeny, dochází k poklesu tržeb a nákladů.

Zákazníci navíc v době šrotovného nakupují spíše levná vozidla, na těch však automobilky nemají tak velké marže.

Povinné ručení 2012: V letošním roce se ceny povinného ručení dostaly vlivem konkurence na historická minima. Máte-li starší smlouvu, porovnejte si vaši platbu s některou online kalkulaček povinného ručení.

Prodeje aut na evropských trzích i v době po největší krizi trpí. Podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) během letošního období leden-květen klesly prodeje aut v státech EU a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) meziročně o 7,3 %.

Výrobci strádají především nadbytečnou kapacitou svých továren na starém kontinentu. Renault už dokonce prostřednictvím svého výkonného ředitele Carlose Tavarese vyzval evropské vlády, aby znovu zavedly programy šrotovného nebo jiné dotace na nákup nových aut. Renault volá po obnovení šrotovného v Evropě.

Agentura Fitch Ratings se domnívá, že šrotovné již nemá takovou podporu veřejnosti jako v době největší krize. Vlády totiž šetří a státní rozpočty už tolik nepočítají s takovým rozhazováním financí.

Podle agentury budou prodeje nových aut v Evropě v blízké době stagnovat nebo mírně klesat. Pokud by však došlo k rozpadu eurozóny, prodeje by se prudce propadly. I šéf Nissanu a Renaultu Carlos Ghosn nedávno prohlásil, že evropský trh s auty bude stagnovat další tři, čtyři roky. Šéf Nissanu: Evropský trh bude stagnovat tři až čtyři roky Vlády by dle Fitch Ratings mohly automobilkám pomoci jiným způsobem.

Řešením mohou být daňové úlevy, levné úvěry na financování výzkumu a vývoje nebo pomoc s restrukturalizací podniku. Fitch Ratings odhaduje, že nejvíce bude nízkými prodeji zasažen francouzský koncern PSA Peugeot Citroën, za ním budou následovat Fiat a Renault. Naopak nejlépe si s nízkým odbytem mají poradit BMW, Daimler a Volkswagen.

V letech 2009 a 2010 byly v době hospodářské recese v mnohých evropských státech zavedeny vládní dotace na nákup nového vozu při současném zlikvidování starého auta. Prvořadým úkolem těchto pobídek bylo zachování výroby v době hospodářské krize a tím i zaměstnanosti, zároveň ale vedly k omlazení vozového parku. V České republice však šrotovné nakonec zavedeno nebylo.